Medkit Finland’s turnover growth exceeds the company’s expectations

Medkit, a leading emergency medical equipment supplier, has a successful year behind. The company’s turnover experienced significant growth from 6,4 million EUR to 32 million EUR.

To answer changing needs of the healthcare sector, Medkit has expanded its offering by adding protective equipment for COVID-19 on a list of products offered to its customers. The company also employed a few more workers last year.

Read more in Finnish below.

Toimitusjohtaja Minna Åman-Toivio kertoo, että yrityksessä on tehty hartiavoimin töitä etenkin koronatuotteiden ostokanavien kuntoon saattamiseksi, ja nämä tuotteet muodostavat pääosan liikevaihdon kasvusta. Yrityksessä kaikki tuoteryhmät, myös ensihoidon tavarat ja laitetarvikkeet, ovat lisänneet myyntiään yhdeksän kuukauden tilikauden aikana.

Liikevaihdon nousu ylitti yrityksessä kaikki tavoitteet. Se on saatu aikaan lähes samalla henkilöstömäärällä, yritys on palkannut muutaman työntekijän lisää vuoden aikana. Koronatuotteisiin sisältyy kaikki terveydenhuollossa käytettävät suojavarusteet maskeista käsineisiin.

– Avainasemassa ovat olleet ne yrittäjähenkiset työntekijämme, jotka ymmärsivät, että liiketoiminnan tekeminen muuttuu ja laadukkaiden materiaalien ostokanavista pitää maailmalla taistella. Myyntityö kääntyi siihen, että se voittaa, joka hallitsee ostokanavat, sanoo Åman-Toivio.

Myyntivolyymien voimakas lisäys perustuukin juuri ostokanavien hallintaan. Åman-Toivio perusti suojaustuotteille oman tiimin, joka keskittyi muutaman tuotteen myyntityöhön.

– Nopea päätöksenteko ja riskinotto on tuonut tulosta. Kasvu on muodostunut saamistamme sopimuksista globaaleilla markkinoilla, ja saimme rakennettua tarvikkeiden valmistajiin luottamuksen, Åman-Toivio sanoo.

Tilauskanta on hyvä vuodelle 2021

Yrityksen toiminta perustuu digitaaliseen verkkokauppaan, joka on vauhdittanut myös myyntiä eri maissa. MedKit Finland vie päivittäin tarvikkeita Ruotsiin ja suojavarusteita yritys vei koronan ensimmäisessä aallossa Aasiaan ja Italiaan.

– Digitaalisen markkinoinnin avulla olemme pystyneet tekemään vientiä ja käynnistämään kampanjoita niissä maissa, joissa tuotteista on pulaa, Minna Åman-Toivio sanoo.

Hän sanoo, että vuodesta 2021 on tulossa hyvä, sillä tilauskanta on iso, eikä ole näkyvissä, että yrityksen kasvu jäisi koronan tuomaksi trampoliini-ilmiöksi.

– Etenkin suojakäsineitä on tilattu paljon, ja niistä on ollut pulaa maailmalla. Olemme saaneet hyvän ostokanavan ja alkuvuodesta olemme toimittaneet 16 miljoonaa suojakäsinettä Suomen sairaaloihin, hän sanoo.

Yhteyshenkilö

Minna Åman-Toivio

CEO, Medkit

info@medkit.fi

Source: Bonnier Business Forum, Medkit