Peili Vision to pilot the use of their digital game to assess students’ attention and executive function skills

The game developed by Peili Vision is a test that meets the requirements for the CE marking. The pilot that aims to test the solution is conducted among students in Jyväskylä as part of the Central Finland Sustainable Growth Program.
During the pilot, school psychologists and school nurses will use the test to assess students’ attention and executive function skills. The results will be reviewed with the students’ teachers and parents, providing them with valuable insights. This information helps facilitate individualized support measures at home and school. The pilot will run until the end of April, during which a total of 250 game sessions can be conducted.
Read more in Finnish below.
********************************************************************************************************************************
Pilotoimme digitaalisen pelin käyttöä alakoululaisten oppilaiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen kartoituksessa. Peli on CE-merkinnän edellyttämät vaatimukset täyttävä testi.
Pilotti toteutetaan Jyväskylässä yhteistyössä Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelman, Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuollon ja perusopetuksen toimijoiden kesken.
Opiskeluhuollon psykologit ja kouluterveydenhoitajat hyödyntävät pilotin aikana testiä oppilaiden tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessissa. Testin tulokset käydään läpi myös oppilaan opettajien ja vanhempien kanssa. Näin he saavat testin tuloksista hyödyllistä tietoa oppilaan taidoista kodin ja koulun yksilöllisten tukitoimien mahdollistamiseksi.
Peluutuksia tehdään aina vain tarpeen mukaan niille oppilaille, joiden tarkkaavuudesta ja toiminnanohjaustaidoista on ollut jo pidemmän aikaa huolta. Peluutusta voidaan hyödyntää esimerkiksi osana ADHD-kartoitusta. Jos ADHD-kartoituksen tulokset viittaavat ADHD:hen, oppilaalle ja tämän vanhemmille varataan aika lääkärille, joka voi myös hyödyntää pelin tuloksia omassa arviossaan.
Pilottia on aiemmin toteutettu Laukaan ja Äänekosken kouluilla ja nyt sitä toteutetaan Jyväskylän perusopetuksen kouluissa, Normaalikoulussa, Steinerkoulussa ja Kristillisessä koulussa. Pilotti kestää huhtikuun loppuun ja sen aikana voidaan toteuttaa yhteensä 250 peluutusta.
Neuropsykologien ja yliopistotutkijoiden kehittämä peli
Ohjelmistoyritys Peili Visionin toteuttama pelillinen testi on kehitetty yhteistyössä neuropsykologien ja yliopistotutkijoiden kanssa. Oppilas toimii testissä kodinomaisessa ympäristössä, jossa Laura Lohikäärme antaa hänelle suullisesti erilaisia tehtäviä. Tehtävien suorittaminen edellyttää oppilaalta tarkkaavaisuutta ja suunnitelmallisuutta.
Pilotti on osa Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, jonka yhtenä tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten mielenterveyden ja oppimisvaikeuksien tukea perustason palveluissa.
Yhteyshenkilöt
Matleena Kovanen
projektityöntekijä, Keski-Suomen kestävän kasvun ohjelma
matleena.kovanen(at)hyvaks.fi
Mari Kolu
palvelupäällikkö, kouluterveydenhuolto
mari.kolu(at)hyvaks.fi
Seppo Huhtiniemi
palvelupäällikkö, opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut
seppo.huhtiniemi(at)hyvaks.fi
Lähde: Keski-Suomen hyvinvointialue | hyvaks.fi, kuva — Peili Vision