Peili Vision to pilot the use of their dig­i­tal game to assess stu­dents’ atten­tion and exec­u­tive func­tion skills

The game devel­oped by Peili Vision is a test that meets the require­ments for the CE mark­ing. The pilot that aims to test the solu­tion is con­duct­ed among stu­dents in Jyväskylä as part of the Cen­tral Fin­land Sus­tain­able Growth Pro­gram.

Dur­ing the pilot, school psy­chol­o­gists and school nurs­es will use the test to assess stu­dents’ atten­tion and exec­u­tive func­tion skills. The results will be reviewed with the stu­dents’ teach­ers and par­ents, pro­vid­ing them with valu­able insights. This infor­ma­tion helps facil­i­tate indi­vid­u­al­ized sup­port mea­sures at home and school. The pilot will run until the end of April, dur­ing which a total of 250 game ses­sions can be con­duct­ed.

Read more in Finnish below.

********************************************************************************************************************************

Pilo­toimme dig­i­taalisen pelin käyt­töä alak­oul­u­lais­ten oppi­laiden tarkkaavu­u­den ja toimin­nanoh­jaus­taito­jen kar­toituk­ses­sa. Peli on CE-merkin­nän edel­lyt­tämät vaa­timuk­set täyt­tävä testi.

Pilot­ti toteutetaan Jyväskylässä yhteistyössä Kes­ki-Suomen kestävän kasvun ohjel­man, Kes­ki-Suomen hyv­in­voin­tialueen opiskeluhuol­lon ja ​peru­sopetuk­sen toim­i­joiden kesken. 

Opiskeluhuol­lon psykolog­it ja kouluter­vey­den­hoita­jat hyö­dyn­tävät pilotin aikana testiä oppi­laiden tarkkaavu­u­den ja toimin­nanoh­jaus­taito­jen arvioin­tipros­es­sis­sa. Testin tulok­set käy­dään läpi myös oppi­laan opet­ta­jien ja van­hempi­en kanssa. Näin he saa­vat testin tulok­sista hyödyl­listä tietoa oppi­laan taidoista kodin ja koulun yksilöl­lis­ten tuk­i­toimien mah­dol­lis­tamisek­si.

Pelu­u­tuk­sia tehdään aina vain tarpeen mukaan niille oppi­laille, joiden tarkkaavu­ud­es­ta ja toimin­nanoh­jaus­taidoista on ollut jo pidem­män aikaa huol­ta. Pelu­u­tus­ta voidaan hyö­dyn­tää esimerkik­si osana ADHD-kar­toi­tus­ta. Jos ADHD-kar­toituk­sen tulok­set viit­taa­vat ADHD:hen, oppi­laalle ja tämän van­hem­mille varataan aika lääkärille, joka voi myös hyö­dyn­tää pelin tulok­sia omas­sa arvios­saan.

Pilot­tia on aiem­min toteutet­tu Laukaan ja Äänekosken kouluil­la ja nyt sitä toteutetaan Jyväskylän peru­sopetuk­sen kouluis­sa, Nor­maa­lik­oulus­sa, Stein­erk­oulus­sa ja Kris­til­lisessä koulus­sa. Pilot­ti kestää huhtiku­un lop­pu­un ja sen aikana voidaan toteut­taa yhteen­sä 250 pelu­u­tus­ta.

Neu­rop­sykolo­gien ja yliopis­to­tutk­i­joiden kehit­tämä peli

Ohjelmis­toyri­tys Peili Vision­in toteut­ta­ma pelilli­nen testi on kehitet­ty yhteistyössä neu­rop­sykolo­gien ja yliopis­to­tutk­i­joiden kanssa. Oppi­las toimii testis­sä kodi­no­maises­sa ympäristössä, jos­sa Lau­ra Lohikäärme antaa hänelle suullis­es­ti eri­laisia tehtäviä. Tehtävien suorit­ta­mi­nen edel­lyt­tää oppi­laal­ta tarkkaavaisu­ut­ta ja suun­nitel­mallisu­ut­ta. 

Pilot­ti on osa Kes­ki-Suomen kestävän kasvun ohjel­maa, jon­ka yht­enä tavoit­teena on vahvis­taa las­ten ja nuorten mie­len­ter­vey­den ja oppimis­vaikeuk­sien tukea perus­ta­son palveluis­sa.

Yhteyshenkilöt

Matleena Kova­nen

pro­jek­ti­työn­tek­i­jä, Kes­ki-Suomen kestävän kasvun ohjel­ma

matleena.kovanen(at)hyvaks.fi

Mari Kolu

palvelupääl­likkö, kouluter­vey­den­huolto

mari.kolu(at)hyvaks.fi 

Sep­po Huh­tinie­mi

palvelupääl­likkö, opiskeluhuol­lon kuraat­tori- ja psykologi­palve­lut

seppo.huhtiniemi(at)hyvaks.fi

Lähde: Kes­ki-Suomen hyv­in­voin­tialue | hyvaks.fi, kuva — Peili Vision