New col­lab­o­ra­tion oppor­tu­ni­ties with the Dig­i­tal Solu­tions for Well­be­ing degree pro­gram at Oulu Uni­ver­si­ty of Applied Sci­ences

Social and health ser­vices sys­tems are chang­ing and becom­ing more dig­i­tal. There is also an increas­ing need for var­i­ous spe­cial­ists. Oulu Uni­ver­si­ty of Applied Sci­ences’ Dig­i­tal Solu­tions for Well­be­ing Master’s degree pro­gram pro­vides the skills to act as an expert and man­ag­er in dig­i­tal solu­tions and ser­vices in the social and health­care sec­tor.

The stu­dents are pro­fes­sion­als in the field of social and health care. They have received a bachelor’s degree, such as a nurse, social ser­vices offi­cer, a pub­lic health nurse, a mid­wife, an optometrist, a para­medic, a radi­og­ra­ph­er, a bio­med­ical lab­o­ra­to­ry sci­en­tist, a phys­io­ther­a­pist, an oral hygien­ist, or an occu­pa­tion­al ther­a­pist. The grad­u­ates of the Dig­i­tal Solu­tions for Well­be­ing Master’s degree pro­gram will work in the social and health sec­tor as dig­i­tal solu­tions and ser­vices spe­cial­ists or direc­tors. The grad­u­ates’ titles include spe­cial­ists, project coor­di­na­tors, project man­agers, and health and social care infor­ma­tion sys­tems experts.

Read more in Finnish below.

Dig­i­tal­isaa­tion ja hyv­in­voin­tite­knolo­gian kehit­tymisen seu­rauk­se­na sosi­aali- ja ter­vey­den­huol­lon toim­intaym­päristö ja alan osaamis­vaa­timuk­set muut­tuvat. Dig­i­tal­isaa­tio edel­lyt­tää sosi­aali- ja ter­veysalan dig­i­taal­is­ten ratkaisu­jen ja palvelu­iden kehit­tämiseen liit­tyvää kokon­ais­pros­essin hallintaa, suun­nit­telu- ja uud­is­tusten johtamiseen liit­tyvää eri­ty­isosaamista. Lisäk­si dig­i­tal­isaa­tio edel­lyt­tää tieto­tur­vanäkökul­mien ja eet­tis­ten kysymys­ten hallintaa.

Oulun ammat­tiko­rkeak­oulun Hyv­in­voin­nin dig­i­taaliset ratkaisut – tutk­in­to-ohjel­ma (YAMK) vas­taa uud­is­tu­van työelämän tarpeeseen tuot­ta­mal­la osaamista muun muas­sa valmiuk­si­in kehit­tää ja arvioi­da uusia käyt­täjälähtöisiä kestäviä ja taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavia dig­i­taal­isia ratkaisu­ja ja palvelui­ta. Koulu­tuk­ses­sa vahvis­te­taan myös opiske­li­joiden ennakoin­ti­taito­ja, sil­lä tule­vaisu­udessa vaa­di­taan myös yhä enem­män kykyä ennakoi­da globaalin kehi­tyk­sen ja ilmiöi­den vaiku­tuk­sia sekä mah­dol­lisuuk­sia ter­veysalan dig­i­taal­isi­in palvelui­hin. Tutk­in­to-ohjel­mas­sa tehti­in ope­tus­su­un­nitel­mau­ud­is­tus, jos­sa koroste­taan työelämässä vaa­dit­tavia tiimis­sä työsken­te­lyn taito­ja ja taitoa työsken­nel­lä yhteisöl­lis­es­ti.

Ope­tus­su­un­nitel­mau­ud­is­tuk­sen kehit­tämisko­hteena oli­vat koulu­tuk­seen kuu­lu­vat 20 opin­topis­teen laa­juiset neljän opin­to­jak­son syven­tävät ammat­tiopin­not: joh­da­tus hyv­in­voin­nin dig­i­tal­isaa­tioon, jon­ka jäl­keen opin­to­jen pros­es­si­maisen eten­e­misen keskiössä on uusien, käyt­täjälähtöis­ten, kestävien ja taloudel­lis­es­ti kan­nat­tavien ter­veysalan dig­i­taal­is­ten ratkaisu­jen ja palvelu­iden 1) innovoin­ti ja kehit­tämi­nen, 2) käyt­töönot­to, ja 3) vaiku­tusten ja vaikut­tavu­u­den arvioin­ti.

Uud­is­tuk­sen myötä raken­net­ti­in myös uusi työelämäy­hteistyö­malli, jos­sa tiivis­tetään eri­tyis­es­ti opin­nois­sa tehtävää yri­tysy­hteistyötä. Työelämäy­hteistyö­mallin tavoit­teena on yhdis­tää aiem­paa parem­min työelämän tarpeet ja kehit­tämi­nen koulu­tuk­sen sisältöi­hin sekä verkot­taa opiske­li­joi­ta uuden­laisi­in tehtävi­in. Opiske­li­jat työsken­televät opin­to­jak­so­jen aikana tiimeinä tiivi­is­sä yhteistyössä oman yhteistyökump­panin­sa kanssa. Mallis­sa pro­jek­tille asete­taan selkeät ja tavoiteltavis­sa ole­vat työelämälähtöiset tavoit­teet. Pro­jek­ti voidaan toteut­taa yhteistyössä yri­tyk­sen, julkisen sek­torin tai kol­man­nen sek­torin kanssa.

Työelämäy­hteistyö­malli sisältää kol­men opin­to­jak­son kokon­aisu­u­den: Dig­i­taal­is­ten ratkaisu­jen ja palvelu­iden kehit­tämi­nen sosi­aali- ja ter­veysalal­la (5 op), Dig­i­taal­is­ten ratkaisu­jen ja palvelu­iden käyt­töönot­to sosi­aali- ja ter­veysalal­la (5 op) ja Dig­i­taal­is­ten ratkaisu­jen vaiku­tusten ja vaikut­tavu­u­den arvioin­ti (5 op). Tii­mi ratkoo näil­lä opin­to­jak­soil­la oppimis­teemaan liit­tyviä käytän­nön tehtäviä yhdessä. Tehtävät ovat sel­l­aisia, että niis­sä edel­lytetään taitoa etsiä ja hyö­dyn­tää tutkimusti­etoa teknolo­gia- ja hyv­in­voin­tialan näkökul­mat yhdis­tävis­sä tiimite­htävis­sä käytän­nön ongel­man tai haas­teen ratkaisemisek­si. Uusi työelämäy­hteistyön malli tuo yhteistyön työelämän kanssa lähem­mäk­si koulu­tus­ta ja tiivi­im­mäk­si yhteistyö­muodok­si.

Jut­tu on julka­istu alun perin OAMK Jour­nal-julka­is­us­sa, jos­ta voi lukea lisää aiheesta.

Hyv­in­voin­nin dig­i­taaliset ratkaisut ‑tutk­in­to-ohjel­ma (YAMK) mah­dol­lis­taa tiimiop­pimisen ja yri­tysy­hteistyön – Oamk Jour­nal

Yhteyshenkilöt

Outi Kaju­la, yliopet­ta­ja (Hyv­in­voin­nin dig­i­taaliset ratkaisut)

outi.kajula@oamk.fi

Satu Elo, yliopet­ta­ja (Kestävät hyv­in­voin­ti­ratkaisut)

satu.elo@oamk.fi

Lähde: OAMK