Lapin hyv­in­voin­tialue ja Kohdis­ta­mo yhteistyöhön hoita­jien rekry­toin­nis­sa

The Well­be­ing Ser­vices Coun­ty of Lap­land has start­ed a coop­er­a­tion with Kohdis­ta­mo, an Oulu-based recruit­ment com­pa­ny, which has launched a mobile app to improve the recruit­ment of nurs­ing staff. The app serves job seek­ers as a mod­ern job search tool and invites nurs­ing pro­fes­sion­als already work­ing in the well-being ser­vices coun­ty to become its users. The avail­abil­i­ty of nurs­ing staff can be improved by rec­om­mend­ing their work­place and shar­ing their pos­i­tive work expe­ri­ences. Nurs­es and com­mu­ni­ty nurs­es employed through the job search app will be employed by the Well­be­ing Ser­vices Coun­ty of Lap­land, which is more cost-effec­tive than using agency work­ers.

OuluHealth has talked to Heli Antti­la, a spe­cial­ist from Kohdis­ta­mo. Find out more by read­ing the inter­view below ( in Finnish).

Mitkä ovat yri­tyk­senne visio ja tavoit­teet?

Vision­amme on nos­taa inno­vati­ivisil­la sovel­lus­ratkaisuil­lamme sote-alan työn­haku ja rekry­toin­ti uudelle tasolle, sekä vahvis­taa alan veto- ja pitovoimaa. Tavoit­teenamme on tur­va­ta hyv­in­voin­tialuei­den osaa­van sote-henkilöstön saatavu­us ja pysyvyys. Kehitimme Kohdis­ta­mo-työn­hakusovel­luk­sen todet­tuamme tavoit­teen edel­lyt­tävän uusia ratkaisu­ja ja keino­ja: Halu­amme sovel­luk­sel­lamme yhdis­tää yksilöt ja organ­isaa­tiot uudel­la taval­la, joka lisää hyv­in­voin­tialuei­den työmah­dol­lisuuk­sien houkut­tele­vu­ut­ta.

Mikä on Kohdis­ta­mo-sovel­lus ja mihin sitä käytetään?

Kohdis­ta­mo on mod­erni palvelu­alus­ta, joka aut­taa hyv­in­voin­tialuei­ta sairaan­hoita­jien ja lähi­hoita­jien rekry­toin­nis­sa, sekä henkilöstön pitovoiman lisäämisessä työ­nan­ta­jamieliku­van kehit­tämisen ja työn­tek­i­jäkoke­musten tar­joa­man tiedon kaut­ta. Posi­ti­iviset asi­at, kuten esimerkik­si yhteisöl­lisyys, hyvät työkäytän­nöt ja muut työ­paikas­ta vetovoimaisen tekevät asi­at tule­vat sovel­luk­ses­sa näkyviksi, mikä aut­taa uusien osaa­jien houkut­telus­sa.

Mis­tä yhteistyö Lap­in­hyv­in­voin­tialueen ja Kohdis­ta­mon välil­lä sai alkun­sa?

Lapin hyv­in­voin­tialueel­la on huu­ta­va hoita­japu­la, jota on yritet­ty aiem­min ratkoa eri­laisin keinoin. Hoita­japu­lan paikkaamiseen on käytet­ty paljon vuokra­hoita­jia, mikä on todel­la kallista ver­rat­tuna siihen, että hoita­jat ovat suo­ras­sa työ­suh­teessa hyv­in­voin­tialueeseen. Hyv­in­voin­tialueen taloudelli­nen tilanne edel­lyt­tää eri­lais­ten säästö­toimen­pitei­den arvioin­tia ja toteut­tamista, myös vuokra­hoita­jien osalta. Kohdis­ta­mo tar­josi tähän tarpeeseen ratkaisuaan, joka huomioi työn­haun tavois­sa tapah­tuneen muu­tok­sen ja hyv­in­voin­tialueen tarpeet.

Miten sovel­luk­sel­lanne voi tuo­da säästöjä hyv­in­voin­tialueelle ja mikä on sen paras hyö­ty työn­hak­i­joille?

Sovel­luk­sen kaut­ta työl­listytään hyv­in­voin­tialueen työn­tek­i­jöik­si, mikä tuo merkit­täviä säästöjä vuokratyövoiman käyt­töön ver­rat­tuna. Tehokkaampi rekry­toin­ti vapaut­taa siitä vas­taavien aikaa mui­hin tehtävi­in ja myös paran­taa työn­hak­i­jakoke­mus­ta, mikä on yksi työhön sitout­tamista aut­ta­va tek­i­jä. Henkilöstön pitovoiman lisään­tymi­nen on suuri tavoit­teemme, mikä tuo suuria säästöjä sekin. Olisikin mah­tavaa nähdä työn­tek­i­jäpysyvyyt­tä tuke­vaa posi­ti­ivista kirit­tämistä eri yksiköi­den välil­lä!

Työn­hak­i­jalle Kohdis­ta­mo tar­joaa helpon työn­hakukoke­muk­sen; sovel­luk­seen luo­tu profi­ili toimii hake­muk­se­na, jon­ka poh­jal­ta sovel­lus suosit­telee hak­i­jalle hänen osaamisen­sa, toivei­den­sa ja ammatil­lis­ten tavoit­tei­den­sa mukaisia työ­paikko­ja. Aivan eri­ty­istä on, että nykyiset työn­tek­i­jät voivat vaikut­taa työ­paikkansa henkilöstön saatavu­u­teen suosit­tele­mal­la sitä työn­hak­i­joille ja jaka­mal­la siitä posi­ti­ivisia koke­muk­si­aan. Työn­hak­i­joille kol­le­goiden suosi­tuk­set ja työ­paik­ka-arvioin­nit tähtilu­ok­i­tuksi­neen ovat kul­lan arvoisia.

Miten ammat­ti­laiset ja työn­hak­i­jat ovat otta­neet vas­taan sovel­luk­sen? Mil­laisia käyt­täjäkoke­muk­sia on saatu?

Sovel­lus­ta on tes­tat­tu eri käyt­täjäryh­mil­lä ja siitä saatu palaute on ollut lois­tavaa. Sairaan­hoita­japäivil­lä syysku­us­sa esit­te­limme sovel­lus­ta isom­malle joukolle, ja saimme todel­la hienoa ja rohkai­se­vaa palautet­ta: Tämän tyyp­pistä, raikas­ta sovel­lus­ta on kai­vat­tu markki­noille. Ihme­tys­tä herät­ti myös sovel­luk­sen help­pokäyt­töisyys ja työn­hak­i­joiden eri­lais­ten tarpei­den huomioimi­nen.

Mitkä ovat yri­tyk­senne seu­raa­vat askelet?

Jatkamme sovel­luk­sen kehit­tämistyötä hyv­in­voin­tialuei­den tarpei­den mukaan, sekä markki­noimme sovel­lus­ta ja hyv­in­voin­tialuei­den työmah­dol­lisuuk­sia akti­ivis­es­ti rekry­toin­tialan tapah­tu­mis­sa, oppi­laitok­sis­sa ja eri mediois­sa. Suun­nitelmis­sa on laa­jen­taa sovel­lus myös mui­hin ammat­tiryh­mi­in.

Yhteyshenkilö

Heli Antti­la

Eri­ty­isas­iantun­ti­ja, Kohdis­ta­mo

heli.anttila@kohdistamo.fi

Lähde: Kohdis­ta­mo